Dzisiaj obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz. Z tego powodu chcemy podpowiedzieć Wam, jak twarzą w twarz zwrócić uwagę Waszym najbliższym lub współpracownikom, a nawet szefowej/szefowi! Jak powiedzieć, że coś Wam nie odpowiada? Jak wyrazić swoje niezadowolenie tak, aby druga strona dobrze to przyjęła? Jak nie skupiać się na negatywnych emocjach, a zamiast tego na rozwiązaniu problemu? Zapraszamy do lektury – sprawdzonej, psychologicznie poprawnej metody!
Po pierwsze: Zawsze zaczynaj swoją krytyczną wypowiedź od faktów! Na przykład:
- Do bliskiej osoby: Wczoraj wieczorem, po kolacji, poprosiłem Cię o umycie naczyń leżących w zlewie. Nie zrobiłeś tego.
- Do współpracownika: Dzisiaj rano powiedziałaś mi, że prześlesz mi maila z danymi do godz. 12.00. Nie otrzymałam żadnego maila.
- Do szefowej/szefa: Trzeciego grudnia umówiliśmy się, że do piątku – siódmego - dasz mi znać, kiedy masz wolny termin na rozmowę oceniającą mój cały rok pracy. Nie dostałam od Ciebie żadnej informacji.
Po drugie: Wyraź swoje prawdziwe emocje, żeby Twój komunikat miał odpowiednią siłę sprawczą. Tak rzadko informujemy drugą osobę, jak jej postępowanie na nas wpływa, że kiedy to usłyszy, będzie pod dużym wrażeniem! Na przykład:
- Do bliskiej osoby: Muszę Ci powiedzieć, że teraz jak patrzę na ten stos naczyń, jest mi tak zwyczajnie przykro i głupio się czuję, że muszę z samego rana o tym mówić.
- Do współpracownika: Wiesz, czuję się wściekła z tego powodu. Brak danych sprawia, że nie mogę ruszyć z pracą i obawiam się, że nie zdążę na czas.
- Do szefowej/szefa: Jestem naprawdę zawiedziona, ponieważ liczyłam na rozmowę jeszcze przed tegorocznym rankingiem.
Po trzecie: Nazwij po imieniu, jakiej zmiany zachowania oczekujesz. Nigdy nie licz, że ktoś powinien się domyślić! Bo naprawdę nie domyśli się. Poproś o konkretne działanie lub zadaj pytanie motywujące. Na przykład:
- Do bliskiej osoby: Dlatego bardzo Cię proszę, umyj wszystkie naczynia jeszcze przed wyjściem z domu.
- Do współpracownika: To jak możemy się umówić, by jak najszybciej rozwiązać sprawę?
- Do szefowej/szefa: Proponuję porozmawiać jeszcze dziś po południu. Co sądzisz? Czy ta propozycja jest dla Ciebie dogodna?
Na koniec:
- Zwracaj uwagę NATYCHMIAST po zdarzeniu – nie czekaj, bo komunikat przestanie robić wrażenie i straci swoją moc.
- Zwracaj uwagę bez świadków – inaczej Twój rozmówca bardziej przejmie się opinią obserwatorów, niż tym, co mówisz.
- Bądź do bólu konkretny: podawaj daty, liczby, precyzyjnie przytaczaj fakty. Dla Twojego rozmówcy będzie to wiarygodny i warty wysłuchania komunikat.
Jeżeli macie więcej pytań, to zapraszamy na szkolenia poświęcone komunikacji w pracy:
- Szkolenie na temat pozytywnej i skutecznej komunikacji w Zespole oraz
- Szkolenie na temat Twojej skutecznej i pozytywnej komunikacji w pracy
W całości, skuteczne zwrócenie uwagi wygląda tak:
Do bliskiej osoby: (fakty) Wczoraj wieczorem, po kolacji, poprosiłem Cię o umycie naczyń leżących w zlewie. Nie zrobiłeś tego. (jak te fakty na Ciebie wpływają – Twoje emocje) Muszę Ci powiedzieć, że teraz jak patrzę na ten stos naczyń, jest mi tak zwyczajnie przykro i głupio się czuję, że muszę z samego rana o tym mówić. (Twoje oczekiwanie w postaci prośby) Dlatego bardzo Cię proszę, umyj wszystkie naczynia jeszcze przed wyjściem z domu.
Do współpracownika: (fakty) Dzisiaj rano powiedziałaś mi, że prześlesz mi maila z danymi do godz. 12.00. Nie otrzymałam żadnego maila. (jak te fakty na Ciebie wpływają – Twoje emocje) Wiesz, czuję się wściekła z tego powodu. Brak danych sprawia, że nie mogę ruszyć z pracą i obawiam się, że nie zdążę na czas. (Twoje oczekiwanie w postaci pytania motywującego) To jak możemy się umówić, by jak najszybciej rozwiązać sprawę?
Do szefowej/szefa: (fakty) Trzeciego grudnia umówiliśmy się, że do piątku – siódmego - dasz mi znać, kiedy masz wolny termin na rozmowę oceniającą mój cały rok pracy. Nie dostałam od Ciebie żadnej informacji. (jak te fakty na Ciebie wpływają – Twoje emocje) Jestem naprawdę zawiedziona, ponieważ liczyłam na rozmowę jeszcze przed tegorocznym rankingiem. (Twoje oczekiwanie w postaci pytania motywującego) Proponuję porozmawiać jeszcze dziś po południu. Co sądzisz? Czy ta propozycja jest dla Ciebie dogodna?
Powodzenia!
Oliwia Matejko – Psycholog biznesu